مقاله

همه چیز درباره آباژور و انواع آن

هنگام خرید وسایل روشنایی برای منزل نباید از اهمیت آباژورها غافل شوید. آباژورها  به فضای داخلی شما سبک می بخشند در حالی که کم و بیش فضای اتاق را در خود محو می کنند. چه آباژور شما سلطنتی باشد چه مینیمالیستی، ساده یا رنگارنگ، طرح دار یا ساده، هر نوعی که انتخاب کنید  سایه ای زیبا از نور در فضای  شما می پراکند.  آباژور در واقع برخلاف سایر وسایل روشنایی نور را مات  عرضه می کند که برای اتاق خواب،سالن نشیمن بسیار مطلوب است.  برای انتخاب آباژورها که نور شبح مانندی را به شما ارایه می دهند در اینجا مطالب متفاوتی درباره آباژور و انواع آن برای شما بیان می کنیم.

انواع آباژور 

انواع آباژور 

اگر اندازه و شکل آباژورهای زیادی وجود نداشت، انتخاب بسیار ساده تر بود ! آباژورها بر اساس متریال، شکل ، سبک در دسته های مختلفی قرار می گیرند. در این مطلب ما آباژورها را بر اساس سبک دسته بندی کرده ایم:

 

آباژور استوانه ای

اندازه بالا و پایین تقریباً یکسان است. ظاهر مدرن و جاودانه آن به طور همزمان با هر اتاق خانه سازگار است.

 

اباژور مخروطی

کلاهک در پایین فراتر از قسمت فوقانی اش است و در واقع مخروطی‌شکل است، اباژور مخروطی بسیار مناسب برای فضای داخلی کلاسیک است. آن را در رنگ هایی چون مانند سفید، کرم، مشکی یا قهوه ای انتخاب کنید.

 

آباژور سلطنتی

اغلب با آباژور مخروطی اشتباه گرفته می شود. بالای آن به طور قابل توجهی باریک تر از پایین است. همچنین نسبت به مدل مخروطی “فشرده” تر است، اما برای فضای داخلی بسیار کلاسیک نیز مناسب است.

 

آباژور بیضی شکل

شیک و کلاسیک، آباژور بیضی اغلب عریض تر از استوانه ای است. برای هر نوع فضای داخلی مناسب است.

اباژور مستطیلی

اباژور مستطیلی مخفف قابلیت اطمینان و ایمنی است و شکلی است که از همه چراغ ها پشتیبانی می کند. با گوشه ها و لبه های خود، شکل مستطیلی فعال تر از مربع به نظر می رسد. این شکل کلاهک زمانی محبوب است که فضای زیادی در دسترس نباشد.

آباژور مربع

شکل مربع ساده از نظر ظاهری جامد و شفاف است. طول همه طرف ها یکسان است که باعث می شود کلاهک  ایستا و آرام به نظر برسد و اعتماد، ثبات و نظم را نشان دهد. چه به عنوان یک فرم برای یک چراغ رومیزی، چراغ آویز، چراغ زمینی یا چراغ دیواری، برای همه انواع مناسب است. البته این آباژور در فضاهای  های مدرن می گنجد.

 

سه قانون طلایی برای انتخاب و استفاده آباژور:

قانون شماره 1: سایز آباژور باید متناسب با اندازه سوکت یا پایه لامپ باشد.

به دلایل ثبات و همچنین هماهنگی، نمی توانید یک آباژور بسیار کوچک روی پایه لامپ بزرگ یا یک آباژور بزرگ را روی یک لامپ بسیار ظریف  انتخاب کنید. بنابراین باید همیشه ابعاد لامپ و سبک آن را در هنگام انتخاب اباژور در نظر داشته باشید .

همینطور سایز آن  را با فضا در نظر بگیرید برای یک آباژور رومیزی، اباژوری با سایز  حدود 20 تا 40 سانتی متر را ترجیح  دهید. برای یک چراغ کف، آباژور لوله ای نسبتاً بلند (تقریباً 40 سانتی متر) را ترجیح می دهیم که ظاهری شیک به آن می دهد.

قانون شماره 2: رنگ آباژور فضای اتاق را تغییر می دهد

رنگ آباژورها با توجه به فضای مورد نظر انتخاب می شود.

یک مدل کرم نور شفافی می دهد، در حالی که رنگ مایل، آلویی یا شرابی درخشش دلپذیرتری را ارائه می دهد. این نوع فضا برای اتاق خواب مناسب است. سایه های روشن در اتاق های نشیمن که به مقدار مشخصی نور نیاز است (آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و غیره) ترجیح داده می شود.

همچنین توجه داشته باشید که آباژورهای طرح دار نور بیشتری نسبت به نمونه های معمولی مستور می کنند. بنابراین آنها باید در کنار چراغ های اصلی استفاده شوند.

قانون شماره 3: آباژور خود را با توجه به نور انتخاب کنید

با توجه به متریال، آباژورهای ساخته شده از پارچه می توانند خیلی سریع با خاک و چربی پوشانده شوند، که برای مثال برای آویزان کردن در آشپزخانه چندان کاربردی نیست.

متریال های دیگری چون پلاستیک یا شیشه را می‌توان به راحتی تمیز کرد، در حالی که مدل‌های فلزی یا فرفورژه در فضای روستایی، جلوه بی نظیری دارند.

در مورد شکل، می‌توانید بین یک اباژور مخروطی که در پایین پهن‌تر از بالا باشد تا ظاهری سنتی تر به فصا بدهد، یا دایره‌ای که قطر آن در بالا و پایین یکسان است، را انتخاب کنید. مدل های دایره ای با طراحی مدرن سازگار ترند.

هر اباژوری  را که انتخاب می کنید، این نکته آخر را در نظر داشته باشید: حداقل فاصله 5 سانتی متری بین لامپ و کلاهک اباژور را رعایت کنید.مراقب باشید که از گرمای لامپ به کلاهک  آسیبی وارد نشود. این پدیده در مورد لامپ های LED که بسیار کمتر از یک لامپ رشته ای گرم می شوند، کمتر قابل توجه است.

 

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای